Mi az a copywriting, és miért nélkülözhetetlen a weboldaladon?
Képzeld el, hogy bemész egy csodaszép boltba: minden ízlésesen ki van rakva, a világítás tökéletes, és az illatok is pont olyanok, amilyeneknek lenniük kell. Mintha minden részlet gondosan lenne megkomponálva, hogy érezd: jó helyen jársz.
Csak egy apró probléma van: senki nem mondja el, mit árulnak.
Bárhol nézel, sehol nincs egy tiszta, érthető jelzés. Van ugyan pár tábla, de csak annyi van rajtuk, hogy “Termékek” vagy “Szolgáltatások” – ezek pedig valójában nem mondanak semmit. Ott állsz, és próbálod kitalálni, miről is szól az egész. Végül csalódottan távozol, hiszen senki sem segített, és nem maradt semmi, ami miatt úgy érzed, érdemes lenne várni egy kicsit, hátha kiderül.
Ez történik a weboldaladdal is, ha nincsenek rajta jól megírt szövegek:
egy gyönyörű dizájn önmagában még nem elég.
A látogatóknak egyértelmű, érthető iránymutatásra van szükségük, hogy tudják, hol járnak, mit találhatnak nálad, és miért lehet ez számukra érdekes vagy hasznos.
A copywriting pontosan ezt a feladatot látja el: vezeti az olvasót, szinte “beszél” hozzá, mint egy barátságos eladó, aki ott áll mellette, és elmondja, miért érdemes itt maradnia.
Amikor valaki az oldaladra látogat, az első pár másodperc alatt eldönti, hogy érdemes-e tovább maradnia. Egy jó szöveg azonnal megfogja a figyelmét, bemutatja, mit kínálsz, és tisztázza, hogy milyen problémát oldasz meg. Mintha a boltban lenne egy kedves eladó, aki a belépésedkor már ott vár, és kérdés nélkül pontosan tudja, mit keresel – és azt is, miért lesz ez jó neked.
A copywriting ezt a közvetlen és személyre szabott élményt nyújtja, csak éppen online.
Egy jól megírt szöveg egyszerűen irányítja a látogatót.
Először felkelti az érdeklődést, majd segít neki, hogy megtalálja azt az információt, amire szüksége van. Nem hagyja, hogy eltévedjen a tartalomban, sőt, pont ellenkezőleg: olyan egyenes utat biztosít, ami mellett élvezni is tudja a felfedezést.
Képzeld el, mintha egy láthatatlan segítő fogná kézen a látogatót, hogy el ne veszítse az érdeklődését, és végül könnyedén, mindenféle nyomás nélkül jusson el a döntéshez – legyen az egy vásárlás, feliratkozás, vagy kapcsolatfelvétel.
De pontosan mi is az a copywriting?
Röviden: a copywriting az a szövegírási forma, amelynek célja nem pusztán az információközlés, hanem a meggyőzés, az érzelmek kiváltása, és az olvasó cselekvésre ösztönzése. Olyan szövegeket alkot, amelyek megfogják az olvasót, választ adnak a kérdéseire, és egyértelműen bemutatják, hogy mit nyerhet a terméked vagy szolgáltatásod által.
A copywriting valójában egyfajta láthatatlan marketing eszköz:
úgy segít az olvasónak, hogy közben nem tolakodó vagy manipulatív. Inkább mint egy baráti tanács, amely kézen fogja a látogatót, és lépésről lépésre bemutatja neki, miért érdemes figyelnie arra, amit mondasz. Nemcsak elmondod, hogy mit kínálsz, hanem azt is, hogy miért pont nekik való – ráadásul mindezt olyan nyelven, amit ők is tökéletesen megértenek.
A copywriting egy jó weboldalon nem erőszakosan rábeszél, hanem finoman ösztönzi a látogatót. Felkelti az érdeklődését, érthetővé teszi, hogy miért releváns számára az ajánlat, és végül szinte észrevétlenül vezeti el oda, hogy ő maga akarjon lépni: legyen az egy kattintás, egy feliratkozás, vagy akár egy vásárlás.
Ezért is elengedhetetlen a copywriting egy weboldalon: nemcsak “díszítés” vagy kiegészítő elem, hanem az a lényegi kapocs, ami összeköti a vállalkozásodat a látogatóval.
Szavak nélkül az oldal csak egy üres tér.
A jó szöveg viszont életet ad neki – és ettől válik a látogatóból érdeklődő, majd pedig hűséges vásárló.
A cikket, felkérésemnek eleget téve Hernaez Évi, copywriter, kommunikációs mentor írta.
Évi a mentorom, gyakorlatilag több mint 2 éve tanulok tőle folyamatosan. Nemcsak a copywriting nagymestere ő, hanem segít átlátni a vállalkozással kapcsolatos területeket, és folyamatosan hasznos anyagokkal, leckékkel, workshopokkal segíti a vállalkozói utunkat. Zárt közössége a CopyClub, ahol rendkívül szerteágazó tudásanyaggal várja a hozzánk hasonló vállalkozónőket.
Tematikus tanfolyamai segítségével könnyedén elsajátíthatod a szövegírással kapcsolatos készségeket, pl. az Írj igazán jó értékesítési landoló oldal szöveget tananyaga egy kampányhoz való felkészüléshez szinte kötelező! Megtanulhatod nála a roppant hatékony storytelling technikát az Így használd a storytellinget az értékesítésben kurzuson. És ha már a webszövegekről szólt a blogcikkünk, akkor biztosan hasznos lesz számodra Évi Így írj igazán jó weboldalszöveget! kurzusa is, ahol nemcsak elméletben tanulhatsz, sablonok is segítik az interaktív tanulást. Hab a tortán az Így írj igazán jó hírlevelet! és a 120 (+300) ötlet, hogy mindig legyen miről posztolnod anyagai is!
Bízom benne, hogy értékes volt számodra ez a rövid kis ismertető a copywriting, azaz a meggyőző szövegírás fontosságáról. A jól összeállított szövegek hihetetlenül nagyot képesek emelni egy honlap színvonalán!
Hasznos tartalmakért kövess a közösségi médiában.