PPC, PR, SEO… az online marketing egy viszonylag friss iparág, amely az internettel együtt jött létre, emiatt pedig sokkal erősebben támaszkodik az angol nyelvre, mint azt a reklámszakmától megszokhattuk.
Ahhoz viszont, hogy a termékünket vagy szolgáltatásunkat el tudjuk adni az interneten, szükség van ezeknek az idegen mozaikszavaknak és kifejezéseknek a megtanulására — és ami még fontosabb, a megértésére.
Ebben a cikkben a manapság talán leghatékonyabb csatornát vesszük górcső alá, ami nem más, mint a SEO, vagy idehaza ismert nevén keresőoptimalizálás.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás az angol Search Engine Optimization (SEO) szó fordítása, aminek célja, hogy a weboldalunk minél előkelőbb helyen szerepeljen a keresőmotorok, például a Google, a Bing vagy a Perplexity találati listáin.
Miért lényeges ez?
Mert ennek eredményeként nő az organikus (nem fizetett) látogatottság, javul a konverziós arány, és végső soron növekszik a bevétel és a profit is.
Bontsuk ki tehát, hogy miről is szól ez az online marketing szegmens.
A SEO három fő területe
A keresőoptimalizálást alapvetően három fő területre osztják a szakemberek, amelyeket — nem meglepő módon — ismételten csak angol szavak alkotnak:
1. Technikai SEO: A weboldal háttérstruktúrájának és kódjának felépülése.
2. On-page SEO: A weboldalon található tartalom minősége és relevanciája.
3. Off-page SEO: A weboldalon kívüli, külső tényezők — leginkább linképítés.
Nézzük meg ezeket egyesével is.
Technikai SEO
A technikai SEO egy tipikusan IT munkakör.
Ez a részterület magában foglalja a weboldal technikai elemeinek optimalizálását, mint például:
- a kód minőségét,
- a betöltési sebességet,
- és a mobilbarát kialakítást.
On-page SEO
Az on-page SEO a weboldalon található tartalomra összpontosít, biztosítva, hogy az releváns és értékes legyen a látogatók számára.
Ide tartozik:
- a megfelelő kulcsszavak használata,
- a jó minőségű tartalom előállítása,
- és a felhasználói élmény javítása.
Off-page SEO
Az off-page SEO a külső tényezőkre koncentrál, mint a linképítés vagy a közösségi média jelenlét.
A cél, hogy más weboldalak visszahivatkozzanak a mi oldalunkra, mert hasznosnak vagy értékesnek találják — ezzel direkt és indirekt módon is növelve annak hitelességét és látogatottságát.
Manapság rengeteg szó esik a technikai és on-page SEO-ról, mivel a szakemberek többsége ezekhez ért — az off-page SEO és a hozzá kapcsolódó linképítés viszont a háttérben marad… és éppen ezért ez a részterület jelentheti a különbséget a Google 1. (amit mindenki használ) vagy 2. oldala (ahova akár egy hullát is el lehet rejteni) között.
Linképítés: Az off-page SEO lényege
A linképítés gyakorlatilag azt jelenti, hogy más weboldalakról érkező linkek (vagy hivatkozások) segítségével megnöveljük a saját weboldalunk látogatottságát és keresőmotorokban elért helyezését — mindezt úgy, hogy növeljük annak értékét és hitelességét a keresőmotorok “szemében”.
Ezt a részterületet is három további alkategóriára bonthatjuk:
- Természetes linkek: Más weboldalak tulajdonosai természetes módon hivatkoznak ránk, mert értékesnek találják a tartalmunkat.
- Manuális linképítés: Aktívan keressük a lehetőségeket, és megkérjük más weboldalak tulajdonosait, hogy hivatkozzanak ránk.
- Önkéntes linkek: Olyan tartalmat készítünk más weboldalak számára, amelyben visszahivatkozunk a saját oldalunkra, például vendégposztok vagy infografikák formájában.
De vajon milyen módon lehet mindezt a gyakorlatban is elvégezni?
Amire a linképítés során ügyelni kell
- “Dofollow” és “Nofollow” linkek: Fontos, hogy a linkek “dofollow” legyenek, mert ezeket veszi figyelembe a Google. Azonban néhány esetben a “nofollow” linkek is értékesek lehetnek, például ha egy népszerű és hiteles oldalról — mint a Wikipedia — érkeznek.
- Relevancia: A linkek témájának érdemes illeszkednie a hivatkozó és a hivatkozott oldal témájához is. Az sem tragédia, ha nem relevánsak — ebben az esetben csupán annyi történik, hogy a Google kisebb erőt tulajdonít a hivatkozásnak.
- Anchor text: A horgonyszöveg kiválasztása kulcsfontosságú. Legyen releváns és természetes, tartalmazzon kulcsszavakat, de ne vigyük túlzásba az exact matchet, tehát a pontos egyezést. Amennyiben például a horoszkóp a kulcsszavunk, próbáljunk meg horoszkópok vagy más ragok használatával is linkelni, ellenkező esetben ugyanis elveszti a természetes jellegét a link a keresőmotor szemében.
- Linkelési szokások: Ne linkeljünk egy oldalt többször egy cikkben, mert az első link után a továbbiak SEO értéke jelentősen csökken — gyakorlatilag lenullázódik. Ha most mégegyszer linkelnénk a horoszkópokat vagy egy másik aloldalt azon a domainen, akkor annak az értéke már a nullához közelítene.
- Linkek száma és minősége: Minél kevesebb link van egy cikkben, annál nagyobb az egyes linkek értéke. A hivatkozó oldal kifelé mutató linkjeinek száma is befolyásolja a link értékét.
De miként fest mindez a gyakorlatban?
Bár első bonyolultnak tűnhet, viszonylag egyszerű az egész: egy termék népszerűsítésekor olyan oldalakat válasszunk, amelyek “dofollow” linkeket adnak, minél relevánsabbak a témánkhoz. Emellett igyekezzünk minél kevesebb linket használni a tartalomban — azokat is csak egyszer. Végül pedig váltogassuk az anchor texteket, és használjunk különböző kifejezéseket, például ha a termékünk egy GPS, akkor használjunk olyan kifejezéseket is horgonyszövegként, mint navigáció, helymeghatározás, útvonaltervezés.
Extra tipp, hogy ügyeljünk arra is, hogy ezek az egyéb kifejezések organikus kereséssel is rendelkezzenek, ezzel ugyanis nem csak azt érjük el, hogy természetesen hatnak (mert nem csak pontos egyezésű anchor textek mutatnak a saját oldalunkra), de még a rokonértelmű kifejezésekre is előrébb kerülhetünk a Google-ban.
A linképítés elméletben egyáltalán nem bonyolult, de igen sok erőt, energiát és kapcsolatokat igényelhet — ezáltal igencsak hosszú távú és stratégiai megközelítést igényel, ráadásul a keresőmotorok folyamatosan frissítik az algoritmusaikat.
Bár a tartalom minősége és a felhasználói élmény egyre fontosabb, a linképítés továbbra is az egyik legfontosabb SEO tényező marad.
Érdemes tehát időt és erőforrást szánni rá, hogy versenyelőnyhöz juss a keresőmotorok találati listáin.
Nem tudom, hogy időközben rájöttél-e, de ez a cikk pontosan egy önkéntes linképítés eredménye. A szövegben 4 kifelé mutató linket találhattál. A cikket köszönöm Molnár Dávidnak a Targeter tuljadonosának.
Ha te is szeretnél egy jó weboldalt ahhoz, hogy a SEO is könnyedén kivitelezhető legyen, kérj ingyenes 30 perces beszélgetést!