Weboldal fogalomtár

Ezen a weboldal fogalomtár oldalon elmagyarázok Neked miden olyan fogalmat, kifejezést, amely a weboldalkészítéssel kapcsolatban felmerülhet. Ezek nem szakszavak, hanem olyan szavak, és kifejezések, amelyeket neked is ismered kell ahhoz, hogy egy nyelvet beszéljünk a közös projektjeink során. Remélem, hogy hasznát veszed.

Ha felmerül még ezeken kívül is bármi, akkor írj nekem üzenetet, hogy tudjam bővíteni a weboldal fogalomtár szókincsét!

weboldal

Az interneten megjelenített tartalom, amely bárki számára elérhető, aki az adott weboldal címére rátalál.

honlap

Ugyanazt jelenti, mint a weboldal, de eredetileg ezt a szót leginkább a kezdőoldal, (homepage) megjelölésére használták. Ma már a teljes weboldalt értjük alatta.

landing page

Ez egy olyan egyoldalas, értékesítést támogató oldal, amely nélkülöz minden felesleges tartalmat, ami a látogató figyelmét elvonhatja a vásárlástól/megrendeléstől. Minden szava arra buzdít, hogy rendelj/vásárolj! Ezeken az oldalakon nincs fejléc, menü, lábléc, és a gombok is mind a végső célhoz vezetnek.

domain

Az a név, amelyet a böngésző címsorába begépelve megjelenik egy adott weboldal. Például, ha a Jysk weboldalát keresed, akkor jysk.hu lesz a domain. Ha engem keresel, akkor ildeesigner.hu. Ez lehet a saját neved, a tevékenységed megnevezése, a céged fantázianeve, bármi, amiről azonosítani tudják a te weboldaladat.

tárhely

Ez egy olyan webes tartalmakat tároló hely, ahol gyakorlatilag a weboldalad fájljait tárolni tudod. Hozzá van rendelve a domain név, így amikor a domainre kattint valaki, akkor tudni fogja a rendszer, hogy az ezen a helyen tárolt tartalmat kell megmutatnia.

WordPress

A WordPress egy tartalomkezelő keretrendszer. Előre lefejlesztett fájlokat, részleteket tartalmaz, amelyeket telepítés után egyszerűen csak használatba kell venni. Gyorsítja, megkönnyíti és olcsóbbá teszi a webfejlesztést, mert nem kell minden esetben a nulláról lefejleszteni a teljes weboldalt.

sablon

A keretrendszer önmagában nem tud tartalmat megjeleníteni, szükség van hozzá egy témára, vagy sablonra. Ezt a sablont aztán saját igényeink szerint egyedivé lehet alakítani. Én a DIVI prémium témát használom, ami számtalan lehetőséget ad az egyediség kialakítására, ezért mindenki biztos lehet abban, hogy nem fog szembejönni vele egy nagyban hasonlító weboldal.

vezérlőpult

A WordPress keretrendszer adminisztrációs felülete a vezérlőpult. Innen érhetők el a tartalmak, beállítások, témák, bővítmények, és sok egyéb hasznos összetevő.

bővítmény

A bővítményekkel különböző funkciókat adhatunk hozzá a weboldalunkhoz. Például megjeleníthetünk cookie bannert, beállíthatunk biztonsági rendszert, spamvédelmet, keresőoptimalizáláshoz használható rendszert, stb. Ha valamilyen funkcióra szükségünk van, egyszerűen keresünk hozzá bővítményt, kipróbáljuk, és ha megoldja a problémánkat, akkor használjuk. Vigyázzunk azonban, hogy lehetőleg minél kevesebb bővítménnyel oldjuk meg a weboldalunkat, ugyanis ezek mindegyike hibát is okozhat a rendszerünkben bizonyos esetekben. Erről ITT írtam részletesebben!

fejléc

A weboldal legfelső sávjában elhelyezkedő terület, ahol a logó, a menü, kapcsolati adatok, kereső, webshop menü kaphat helyet. Minden menüpont böngészése alatt azonos a megjelenése.

lábléc

A weboldal legalsó sávja, ahol hasznos, fontos, vagy épp kiegészítő adatokat tudunk elhelyezni. Például fizetési módok, árak, kapcsolati adatok, Facebook boksz, utolsó blogcikkek, ingyenesen letölthető anyagok linkje, stb.

oldalsáv

Ma már egyre ritkábban alkalmazott terület, amely a weboldal bal, vagy jobb oldalán vízszintesen helyezkedik el. Ezeket ma már leginkább például webshopoknál alkalmazzák, (kosár tartalma, további termékek, termékkategóriák), vagy például a blog oldalakon (legutóbbi bejegyzések, kategóriák, címkefelhő, stb). Az oldalsávokat érdemes mobilos nézetben eltüntetni, mert a mobilos nézetben nincs semmi haszna, csak zavarja a böngészést.

menü

A menü a weboldal tetején általában vízszintesen elhelyezkedő „választék”. Itt lehet kiválasztani, hogy adott weboldalon belül, mely tartalmat (mely oldalt, vagy bejegyzést) szeretnénk elolvasni. A menüben szerepelhetnek közvetlen hivatkozások is, amelyek kattintásra egy másik weboldal bizonyos tartalmát, vagy a saját weboldalunkon belüli adott pont tartalmát jelenítik meg.
A menü előtt, bal oldalon általában a cég logója szerepel, amely kattintásra a weboldal kezdőlapjára navigál. A menüben szerepelhet keresés funkció és kosár is. A menük mobiltelefonon és táblagépen általában „hamburger” ikonnal vannak jelezve, ez három vízszintes vonal egymás alatt.

menüpont

A menüben lévő egyes megnevezések a menüpontok, például, „Rólunk”, Elérhetőségek”, „Árak”.

elsődleges vagy főmenü

Ez a weboldal fő menüsora, amelyben általában a rólunk, szolgáltatások, referencia, kapcsolat, egyéb alap menüpontok szerepelnek. Egy weboldalon több menüsor is előfordulhat!

lábléc menü

Ez a menüsor a weboldal alsó szekciójában, általában a lábléc tetején helyezkedik el. Olyan fontos menüpontok kerülnek ide, mint az ÁSZF, Adatkezelési tájékoztató, Impresszum, és minden egyéb olyan menüpont, amely kiegészítő információt hordoz, nem a weboldal fő céljának felel meg.

legördülő menü

legördülő menü
Egy weboldalnak lehetnek fő- illetve almenüpontjai. A főmenüpontok jelennek meg a menüben azonnal látható módon, és az almenük pedig a főmenüre kattintva nyílnak meg. A legördülő menü az almenüpontokat mutatja meg.

horgony

A weboldalon bárhol helyezhetünk el horgonyt, ez egy tartalom megjelölésére szolgál. Ha ennek a horgonynak az azonosítóját egy gombra vagy menüpontra helyezzük, akkor kattintásra a horgonynál található tartalomra ugrik.

oldal

A weboldalunk tartalmait elősorban „oldal” típusú tartalmakkal hozzuk létre. Minden fő- és almenüpont részére általában egy új oldalt létesítünk, erre építjük fel az adott menüpont tartalmát.

bejegyzés

A bejegyzéseket általában a hírek vagy blog tartalom létrehozásához használhatjuk. Ezek is ugyanúgy weboldal tartalmi elemek lesznek, de „rugalmasabbak”. A bejegyzéseknek kategóriát adhatunk, és címkékkel jelölhetjük meg őket, ezáltal keresés során az azonos tartalmakat listázni tudjuk.

hivatkozás/link

Ez tulajdonképpen egy webcím, amelyet gombra, szövegre, képre helyezhetünk. Megadjuk neki, hogy kattintásra hova vezessen. Ez a megadott cím a hivatkozás.

gomb

Gombokat helyezük el a weboldalon, amelyek kattinthatóak és a feliratnak megfelelő releváns tartalomhoz vezetnek. Pl. Ismerj meg minket > Rólunk menüpont.

CTA

Call-to-action, azaz cselekvésre hívó gomb. Ezek általában webshopra, megrendelési felületre, ajánlatkérő űrlapra, kapcsolati adatokra vezetnek. A weboldal céljának megfelelően a CTA gombok a megrendelést, vásárlást, ajánlatkérést ösztönzik.

tartalom

Minden olyan írásos és képes anyag, amelyet a weboldalon elhelyezünk.

webfejlesztő

Az a szakember, aki bármilyen kódnyelven ír le, állít elő webes tartalmakat. Weboldalakat, programokat, applikációkat fejleszt. 

webdesigner

Tulajdonképpen ő a webtervező. Megtervezi a weboldal hangulatát, kinézetét, grafikai programokat kezel, amellyel előzetes webes megjelenést mutat be. Meghatározza a leendő weboldal szerkezetét, színeit, betűtípusait és betűméreteit, elrendezéseket, formákat, animációkat.

weboldalkészítő

Ő lehet maga a webfejlesztő is, aki önállóan nulláról kódolja le a webdesigner által megálmodott weboldalt, vagy lehet weboldalépítő, aki tartalomkezelő rendszerrel és sablon testreszabásával hozza létre ugyanezt. Én ez utóbbi csoportba tartozom.

Ha olvastál valami olyan kifejezést – akár ezen a weboldalon belül – aminek nem ismered a jelentését, akkor nyugodtan írd meg nekem, és felveszem a szótárba, így fog bővülni a weboldal fogalomtár

Ha még soha senkitől nem merted megkérdezni, mert attól féltél, hogy lehülyéznek, akkor most itt a remek alkalom! A weboldal fogalomtár a Te érdekedben készült!

A weboldal foglomtár egy-egy kifejezését megtalálod az Instagram feedemen is!